skip to Main Content
Wandelen Of 10.000 Stappen?

Wat is de wetenschap achter de 10.000 stappen?

Tegenwoordig zijn veel mensen bezig om dagelijks de magische 10.000 stappen te halen. Maar waar komt dit getal vandaan en waarom zouden we dit moeten doen?

De 10.000 stappen is eigenlijk het resultaat van een marketing campagne in de aanloop naar de Olympische Spelen in Tokyo in 1964. De Japanse arts, Dr. Yoshiro Hatanovond dat de Japanners meer moesten bewegen. Hij zou bang zijn geweest dat zijn landgenoten de Amerikaanse leefstijl zouden overnemen. Hatano had berekend dat de Japanners gemiddeld 4.000 stappen per dag zetten. Als dat er 10.000 zouden worden, verbranden ze 500 kcal meer per dag en dit zou hen beschermen tegen overgewicht. In aanloop naar de spelen was er een marketingcampagne die de eerste stappenteller promoten om zo de Japanse samenleving aan de 10.000 stappen te krijgen. Dit apparaat heette Manpo-Ke; Man = 10.000, Po = stappen, Kei = meter, dus letterlijk 10.000 stappen meter.

In september 2021 publiceerde de JAMA (Journal of the American Medical Association) een onderzoek waarin de levenswinst in stappen wordt onderzocht. 2110 mannen en vrouwen van middelbare leeftijd en verschillende etnische achtergronden werden ruim 10 jaar lang gevolgd. De onderzoekers ontdekten dat het omslagpunt voor de gezondheidswinst lag bij de 7.000 stappen per dag. Er werd geen associatie gevonden met stapfrequentie en intensiteit.

De conclusie hier was dat 7.000 stappen per dag vroegtijdig overlijden van mannen en vrouwen van middelbare leeftijd met 50-70% verminderden.

In januari 2018 deed Michael Mosley samen met professor Rob Copeland van Sheffield Hallam University een klein onderzoek voor het BBC programma “The Truth about Getting Fit”. Zij vergeleken de 10.000 stappen met een programma dat “Active 10” heet. Hierbij tel je geen stappen, maar loop je 3 keer per dag 10 minuten stevig door. Zij wilden zien welke van de 2 meer gezondheidswinst zou opleveren en makkelijker vol te houden was.

Er werden 2 groepen gevormd. De 10.000 stappen groep moest dagelijks minimaal deze hoeveelheid stappen zetten, dit is vergelijkbaar met 8 km. De tweede groep moest 3 keer 10 minuten wandelen op een tempo dat ze nog konden praten, maar niet zingen. Dit tempo komt overeen met een 2,5 km en ongeveer 3.000 stappen.

De 10.000 stappen groep had het zwaar om vol te houden en niet iedereen had dit aantal stappen dagelijks gehaald. De Active 10 groep daarentegen had dit redelijk makkelijk gevonden om vol te houden.

Maar wat was nu beter voor de gezondheid?

3 keer per dag 10 minuten stevig wandelen is makkelijker vol te houden dan 10.000 stappen!

Na het analyseren van de resultaten concludeerde professor Copeland dat de Active 10 groep 30% meer inspanning had geleverd dan de 10.000 stappen groep, ondanks dat zij minder tijd hadden bewogen. De grootste winst was het feit dat de Active 10 groep meer tijd buiten adem en een verhoogde hartslag hadden gehaald.

Professor Copeland vertelde dat er genoeg bewijs is dat het stimuleren van je hart om sneller te slaan de kans op diabetes, hartkwalen en sommige vormen van kanker aanzienlijk verlaagt.

Maria Hopman, hoogleraar Integratieve Fysiologie aan de Radboud Universiteit vergelijkt bij nu.nl de bloedvaten met een tuinslang. “Als er een beetje water doorheen sijpelt, kan de slang langzaamaan dichtslibben. Als je er regelmatig flink wat water doorheen jaagt, blijft de binnenkant schoon.” Dat betekent dus dat je wel iets meer moet doen dan alleen opstaan om koffie te halen.

Conclusie:
3 keer 10 minuten lopen per dag geeft gezondheidswinst en is makkelijk vol te houden. Maar daarmee kom je nog niet aan de 7.000 stappen. Dus misschien nog maar 2 keer 10 minuten eraan toevoegen?

Geschreven door Monique van der Marck

Monique van der Marck