12 tips bij nekpijn Chiropractie Den Bosch

Tips om nekpijn te verlichten

Veel mensen krijgen een keer nekklachten in hun leven. In de meeste gevallen is er niets ernstigs aan de hand. Ondanks dat kunnen er bij deze klachten ook andere klachten zoals hoofdpijn, pijn tussen de schouderbladen of op de schouders ontstaan. Bij dit soort klachten kunnen de onderstaan tips en adviezen al veel helpen. Mocht je toch twijfelen, raadpleeg dan je huisarts, fysiotherapeut of chiropractor.

Tips

Tip 1. Het allerbelangrijkste is blijven bewegen! Dus voer je dagelijkse activiteiten zoveel mogelijk gewoon uit. Pijn hebben betekent niet dat je moet stoppen met bewegen. Luister wel naar je lichaam en doseer waar nodig.

Tip 2. Probeer de spieren van je nek te rekken en strekken: Buig je hoofd naar voren en houdt dit 10-20 seconden vast. Je mag hierbij een rek in de nek of in de bovenrug voelen. Maar niet dat je iets kapot trekt. Probeer daarna afwisselend links en rechts over je schouder naar achteren te kijken. Houdt dit per kant 10-20 seconden vast. Beweeg vervolgens je linkeroor naar je linkerschouder en dan je rechteroor naar je rechterschouder. Ook hier weer 10-20 seconden vasthouden. Je zal vanzelf merken welke beweging makkelijker en moeilijker gaat. Herhaal de moeilijke richtingen 3 keer. Doe deze oefeningen 2-3 keer per dag.

Tip 3. Soms lukt het niet om je nek in die mate te bewegen. Gun jezelf dan wat tijd en probeer opnieuw na een paar dagen.

Tip 4. Wissel regelmatig van houding. Dit is vooral belangrijk wanneer je veel achter de computer zit. Ga regelmatig staand werken en lopen.

Tip 5. In de beginfase van de pijn kan je pijnstillers nemen zoals paracetamol. Wanneer de pijn minder is, dan kan je vaak makkelijker gaan bewegen. Ontstekingsremmers zoals ibuprofen, diclofenac of naproxen zouden we niet direct aanraden.

Tip 6. Warmte op de nek en schouders kan ook pijnverlichting geven door ontspanning van de spieren, bijvoorbeeld warmte pleiters, gels, infraroodlamp, warme douche.

Tip 7. Bij acute klachten kan koudetherapie juist helpen. Denk hierbij aan een verstuikte enkel waar je een koude kompres oplegt. Plaats een coldpack of een zak met bevroren doperwtjes op de pijnlijke plek. Leg er wel altijd een theedoek of iets van stof tussen de huid en de coldpack. Kou werkt als natuurlijke pijnstiller en het vernauwt je bloedvaten, waardoor zwelling verminderd.

De belangrijkste tip is: Blijf bewegen!

Tip 8. Wanneer je nekklachten ontstaan door een verkeerde houding op het werk, kan je eens kijken naar je werkplek. Aanpassingen, zoals de hoogte van je computer, tafel of stoel of een zit-sta bureau kan een groot verschil maken.

Tip 9. Stress en spanning kunnen nek- en hoofdpijn veroorzaken. De remedie is dus vaak het aanpakken van de oorzaken van stress. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je moet leren je tijd beter in te delen of problemen en conflicten tijdig op te lossen.

Tip 10. Ontspanningsoefeningen (meditatie, mindfulness, ademhalingsoefeningen,…) kunnen helpen om de nekspieren te ontspannen en nekpijn te voorkomen.

Tip 11. Slaap voldoende. Slaapproblemen verhogen het risico op verschillende aandoeningen, waaronder pijn aan het bewegingsapparaat.

Tip 12. Een goede slaaphouding kan ook veel klachten voorkomen. Denk hierbij een aan verkeerd kussen en/of matras. Lees ook onze blogs over “Welk kussen is het beste voor mij?” en “Nieuw matras nodig? Lees hier onze tips.”

De meeste klachten zijn tussen de 2 tot 6 weken wel over of in ieder geval sterk verminderd. Helaas is dit niet altijd het geval of komen de klachten weer snel terug. Het is dan verstandig om er niet mee te blijven doorlopen. Onze chiropractoren kunnen je onderzoeken en vertellen wat zij kunnen betekenen voor jouw klachten of adviseren om naar de huisarts of fysiotherapeut te gaan.