Wintersport

Het wintersportseizoen is volop aan de gang. Is het voor jou ook bijna zover? Voor veel mensen komt de wintersport er weer aan! Maar wat kun je eraan doen om je goed voor te bereiden en daardoor nog meer te genieten van je welverdiende vakantie?

Vooraf:

- Tijdens het skiën worden er spiergroepen ingeschakeld die je in het dagelijks leven weinig gebruikt. Deze spiergroepen kun je met oefeningen (zoals bijvoorbeeld squaten en de plank) activeren en versterken in de weken voor jouw vakantie.

- Zorg dat je goed materiaal meeneemt: warme kleding, skischoenen die goed passen - ze moeten als gegoten om je voet en onderbeen zitten, zonder dat ze gaan knellen. Denk ook aan voldoende bescherming - bij 15% van de wintersportongevallen is er sprake van hoofdletsel - draag een helm!

- Wil je voor de vakantie je rug laten controleren? Dat mag!

De reis:

Helaas hebben wij hier geen bergen waardoor wij naar bijvoorbeeld Frankrijk of Oostenrijk trekken om van de sneeuw en de wintersport te genieten. Dit betekent voor de meesten een lange (auto)reis.

- Neem voldoende pauzes, beweeg en rust genoeg onderweg.

- Indien mogelijk, neem je eigen hoofdkussen mee. Probeer ook te zorgen voor een goed matras op vakantie. Na een lange dag op de piste is het belangrijk om een goede nachtrust te hebben om de batterijen op te laden voor de volgende dag.

De piste:

- Begin rustig aan! Dit zijn weer nieuwe bewegingen voor je lichaam.. Bouw de moeilijkheidsgraad op en eindig de dag met wat rek en strek oefeningen om tot rust te komen. Je bent flink aan het sporten - dus een goede warming-up en cooling-down zijn belangrijk.

- Drink voldoende water om uitdroging te voorkomen. Zo wordt je minder vermoeid op de piste en is je lichaam beter in staat te herstellen na een zware dag van intensief bewegen.

- Hoewel de après-ski erg leuk en gezellig is, zorgt het er wel voor dat je lichaam de volgende dag minder fit is. Gebruik alcohol met mate.

- Wees voorzichtig op de stukjes tussen de pistes door: er wordt vaak uitgegleden op de gladde paadjes . Ski’s tillen en dragen kan soms onhandig zijn.

- Vermoeidheid: na 3-4 dagen wordt je lichaam vermoeid, terwijl je vertrouwen net toeneemt. Luister goed naar je lichaam en ga niet over je grenzen heen.

- Techniek: uiteraard is een goed ski/snowboard techniek belangrijk om zo min mogelijk belasting op je lichaam te zetten en de kans op ongevallen te verkleinen.


Veel plezier op vakantie! Kom je toch met klachten of blessures terug van vakantie, dan kun je bij ons terecht voor goed advies of een behandeling die je snel weer op de been helpt.

Posted on February 8, 2015 .