Wat heeft jouw lichaam in de herfst nodig?

Lisa Huiskamp, augustus 2018 


De zomer heeft plaatsgemaakt voor de herfst. De blaadjes vallen langzaamaan van de bomen, de dagen worden korter en het wordt kouder buiten. De wisseling van het seizoen is niet alleen merkbaar in de natuur, maar is ook van invloed op je lichaam. Je lichaam heeft elk seizoen andere behoeften en het is verstandig om daar rekening mee te houden. Door aanpassingen te doen in onder andere je eet- en beweegpatroon kun je jouw lichaam een handje helpen bij de seizoenswisselingen.

 
 

Weet jij hoe jij jouw lichaam het beste kunt voorbereiden op de herfst? Gebruik de 3 tips van voedingsdeskundige Lisa Huiskamp van The Body Practice. 

Tip 1. Pas je eetpatroon aan

Wie eet er nog graag in de herfst een zomerse salade? Niet veel mensen. Ons lichaam heeft in de herfst behoefte aan ander eten en drinken dan in de zomer. Dit komt niet alleen doordat we van huis uit hebben meegekregen dat we in de herfst erwtensoep en stamppot eten. Het komt ook doordat ons lichaam in de herfst verandert. De temperatuur daalt en daarom heeft je lichaam behoefte aan verwarmend eten en drinken. Dit soort eten en drinken helpt je lichaam namelijk van binnenuit om de temperatuur op peil te houden. Ook kan het je weerstand een boost geven door mee te gaan met de seizoenen. Voeg kaneel toe aan je thee en gerechten (verwarmend effect), sla pompoen, appels en peren in (seizoensproducten) en eet lekker veel zelfgemaakte soepjes (bron van voedingsstoffen en verwarmend).

Tip 2. Drink voldoende…

..water, thee, koffie en dergelijke. Het klinkt misschien niet logisch, maar uit onderzoek is gebleken dat we juist in de herfst niet genoeg hydrateren. Je zou verwachten dat de warmte van de zomer dit effect op ons heeft, maar niets is minder waar. In de zomer zijn we geneigd om meer te drinken doordat we het warm hebben, meer zweten en veel in de zon zijn. In de herfst is dit allemaal niet het geval waardoor we juist vergeten om voldoende te drinken. Zorg daarom dat je ook in de herfst regelmatig een glas water, theetje of kopje koffie drinkt. Wel zonder suiker uiteraard.

Tip 3. Zoek de buitenlucht op

Ook al nodigt het grillige weer van de herfst niet altijd uit om naar buiten te gaan, toch is het verstandig om zoveel mogelijk zonuurtjes mee te pakken en in de buitenlucht te zijn. Uit onderzoek blijkt dat dit symptomen van de Seasonal Affective Disorder (SAD) kan voorkomen. SAD is een aandoening waarbij je depressieve klachten vertoond. Dit wordt veroorzaakt door te weinig zonlicht en een vitamine D tekort. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk zon mee te pikken. Ook is de buitenlucht erg gezond voor je. 

Heb je vragen over hoe jij jouw lichaam het gezondst houdt deze tijd van het jaar? Of heb je andere vragen over voeding en leefstijl? Ik help je graag verder. Geef het aan bij je chiropractor of neem contact met me op via 06 – 12 83 25 83 of info@thebodypractice.nl

Posted on October 22, 2018 .