Hoe blijf ik gemotiveerd om te bewegen in de winter?

Lisa Huiskamp, december 2018


De dagen worden korter, het wordt kouder buiten en de winterjassen en sjaals komen weer uit de kast. Het begint winter te worden! De donkere maanden kunnen je motivatie om te bewegen een behoorlijke domper bezorgen. Daarom geef ik je een aantal tips waarmee jij jezelf kunt motiveren om te blijven bewegen, zelfs in de winter! 

Tip 1. Kies je sportmomenten bewust

Ben jij je bewust van jouw optimale sportmoment? Dit kan je enorm helpen om gemotiveerd te blijven, zeker in de winter. Ik zie het regelmatig in mijn praktijk. Cliënten die niet weten wanneer hun optimale sportmoment is. Ze gaan bijvoorbeeld geforceerd in de avond sporten terwijl ze dat eigenlijk geen fijne tijd vinden omdat ze dan moe zijn, het te druk vinden op de sportschool of het is onhandig te combineren met het gezin. 9 van de 10 keer schiet sporten er dan bij in. En dit is natuurlijk zonde. Bovendien is het niet nodig omdat je dit op een vrij eenvoudige manier kunt oplossen door jezelf de volgende vraag te stellen: 

Ben ik een ochtend- of avondsporter? 

De meeste mensen hebben een bepaalde voorkeur voor het tijdstip waarop ze sporten. Soms is dit afhankelijk van wanneer je tijd hebt, maar vaak heeft ook je lichaam een eigen voorkeur. Probeer dit eens te achterhalen. En als je het lastig vindt om dit te bepalen ga dan eens op beide momenten sporten/bewegen en bekijk wanneer jij het meeste uit je training haalt. Kijk naar je energielevel (voor- en na het sporten), je mate van motivatie (schaal van 1 (minst gemotiveerd) tot 10 (meest gemotiveerd)), het plezier dat je er uithaalt etc. Zo kun je erachter komen wat jouw optimale sportmoment is en kun je dit inzetten om jezelf te motiveren door juist op die momenten te gaan sporten/bewegen.

Tip 2.  Zoek een sportmaatje

Het is heel verleidelijk om een uurtje sporten/bewegen uit te stellen als het buiten donker en koud is. Je zit toch liever warm binnen op de bank dan dat je de deur uit gaat toch? Heel begrijpelijk! Creëer daarom voor jezelf een stok achter de deur door met iemand samen te sporten/bewegen. Je zult minder snel afzeggen als je weet dat er iemand op je rekent. Ook is het gezelliger om samen te sporten en kun je elkaar motiveren. Win-win situatie!

Bonustip: Luister naar je lichaam 

Het is oké dat je lichaam in de winter andere behoeften heeft dan bijvoorbeeld in de zomer. Verlang niet van jezelf dat je het hele jaar door hetzelfde moet doen of moet pieken. Luister naar je lichaam en respecteer het. Ga op zoek naar datgene wat bij jou past en waar jij je prettig bij voelt. En ben vooral niet te streng voor jezelf. De boog hoeft niet altijd gespannen te zijn. Schakel gerust hulp in van anderen als je voelt dat je vastloopt. Je kunt altijd bij mij terecht met je vragen. Ik help je graag verder. 

Posted on December 22, 2018 .