Ademen: hoe doe je dat?!

pexels-photo-321576.jpeg

Ademhaling speelt een belangrijke rol in onze gezondheid. Wij ademen gemiddeld 12 keer per minuut. Dat is omgerekend 720 keer per uur of 17.280 keer per dag. Best vaak als je het mij vraagt!

Omdat wij de hele dag door ademen, vaak zonder er bij na te denken, lijkt het soms een vanzelfsprekende gewoonte, maar dat is het allerminst. 

De belangrijkste ademhalingsspier is het middenrif. Het middenrif is de scheiding tussen de borst en de buikholte en werkt samen met de spieren in je rug, buik en bekkenbodem om te zorgen voor je rompstabiliteit. 

Als het middenrif goed gebruikt wordt met ademen ga je ‘laag’ of vanuit de buik ademen. Wanneer het middenrif niet goed gebruikt wordt, ga je ‘hoog’ of vanuit de borst ademen. 

In de praktijk zien wij regelmatig mensen met langdurige of terugkerende nek- en rugklachten. Wat vaak opvalt is dat deze mensen een verkeerd ademhalingspatroon hebben. Zij hebben de neiging om ‘hoog’ te ademen.

Bij een 'hoge' ademhaling worden de nek- en schouderspieren gebruikt om te ademen waardoor die spieren heel de dag door harder moeten werken. Tegelijkertijd worden het middenrif en de omliggende rompstabiliteitspieren minder actief waardoor er meer druk kan ontstaan op de onderrug. Dit patroon kan op een gegeven moment klachten geven. 

Heb je dus regelmatig last van je nek of rug, dan kan een goede ademhalingspatroon je in ieder geval op de goede weg helpen.

 Tips om beter te ademen:

shutterstock_491612608.jpg

1) Adem in door de neus, uit door de mond. 

2) ‘Laag’ ademen: Leg 1 hand op je buik en de andere op je borst. Met inademen wil je vanuit de buik proberen ademen waardoor je onderste hand omhoog komt. Je hand bij je borst wil je stil zien te houden.

3) Oefen eerst liggend. Wanneer dit goed gaat kan je deze oefening ook zittend en staand doen. Uiteindelijk wil je er naar toe werken dat je dit overdag kan volhouden.

4) Wil je tot rust komen: probeer langzaam te ademen. 4 tellen in, 8 tellen uit. Niet zo simpel als het lijkt!

Heb je hier nog vragen over, leg het dan bij je volgende bezoek bij je chiropractor voor. Succes!

 

Posted on March 8, 2018 .