Slaap jezelf gezond en slank!

Lisa Huiskamp, maart 2018


Op woensdag 28 februari was een item op tv over slaaptekort. Het blijkt dat dit onze maatschappij zo'n 3 tot 4,5 miljard euro per jaar kost. Financieel adviseur Suzanne Streefland zocht dit uit voor Wakker Nederland en heeft hiervoor de volgende oorzaak gevonden: ''Als je een tijdje niet goed slaapt maak je meer fouten, ben je minder alert en vaker ziek. Mensen die slecht slapen melden zich vaker ziek, en dat kost 2.000 euro per werknemer.” Ik zie om me heen dat het belang van slaap nog vaak wordt onderschat en daar moet verandering in komen. Zoals je ziet heeft het veel gevolgen voor de maatschappij, maar daarnaast ook voor jouw gezondheid. En dat zal ik je hieronder laten zien.

 
Slaap jezelf gezond en slank.JPG
 

Dit doet slaaptekort met je:

1: Het ondermijnt je weerstand

Te weinig slaap (lees: gemiddeld minder dan 8 uur per nacht) verzwakt het immuunsysteem waardoor je lichaam minder goed in staat is om te vechten tegen virussen die bijvoorbeeld een verkoudheid of griep veroorzaken. Hierdoor ben je vatbaarder om ziek te worden door deze virussen wanneer je te weinig slaapt. 

2: Het verstoort je hormoonbalans

Veel processen in je lichaam worden gestuurd door hormonen, waaronder je verzadiging- en hongergevoel. De aanmaak van hormonen die hier verantwoordelijk voor zijn raakt uit balans bij slaaptekort. Hierdoor ervaar je meer honger en krijg je minder snel het seintje dat je verzadigt bent waardoor je meer eet dan nodig is. Dit zorgt op de lange termijn voor gewichtstoename. 

3: Het vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2

Slaaptekort heeft effect op de manier waarop je lichaam reageert op insuline. Insuline is het hormoon dat ervoor zorgt dat je bloedsuikerspiegel in balans blijft. Je lichaam maakt insuline aan zodat het bloedsuikergehalte in je bloed afneemt. Insuline zorgt ervoor dat bloedsuiker (= glucose) vanuit het bloed opgenomen kan worden in de cellen en dan kan dienen als energievoorziening. Bij te weinig slaap kan je lichaam insuline resistent worden waardoor het bloedsuikergehalte te hoog blijft en dit vergroot de kans op overgewicht en diabetes type 2. 

Dit is slechts een greep uit de gevolgen van slaaptekort. Hopelijk geeft dit een beeld van wat slaaptekort doet met je lichaam. Gelukkig kun je slaap ook inzetten om je gezondheid te ondersteunen. Wil je weten hoe voldoende slaap jou kan helpen om gezond, slank en fit te worden? Lees dan zeker verder!

En zo helpt slaap jou een gezond, fit en slank lichaam te krijgen:

1: Het zorgt voor voldoende energie om te bewegen

Als je goed uitgerust bent na een nacht slapen vergroot dit de kans op fysieke beweging. Je voelt je immers energiek waardoor je sneller zult gaan sporten of bewegen. Voldoende lichaamsbeweging zorgt ervoor dat je makkelijker je doelen behaalt (lees: afvallen) omdat je meer energie verbruikt. Daarnaast heeft voldoende lichaamsbeweging nog meer positieve gevolgen voor je gezondheid: het vermindert de kans op chronische ziekte zoals hart- en vaatziekten, het houdt je lichaam soepel, het versterkt je spieren en botten en kan helpen tegen stress en depressie. 

2: Het voorkomt insuline resistentie

Voldoende slaap zorgt ervoor dat je lichaam goed reageert op insuline. Zoals je hierboven al hebt kunnen lezen is dit belangrijk om overgewicht te voorkomen. 

3: Het voorkomt onnodig eten 

Te weinig slaap zorgt ervoor dat je minder energie hebt en je hormonen verstoord raken waardoor je eerder geneigd bent om teveel te eten. Als je voldoende slaapt voorkom je dat je lichaam hunkert naar extra energie uit voeding. Over het algemeen kiezen we dan niet voor gezond eten dat snel energie geeft maar juist voor bewerkt eten. Bovendien kan het soort voeding dat snel energie geeft, koolhydraatrijke en vette voedingsmiddelen, er makkelijk voor zorgen dat je teveel calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt waardoor je aankomt.

4: Het zorgt voor een goede controle van je emoties 

Slaap is van invloed op je emoties en hoe je reageert in bepaalde situaties. Voldoende slaap zorgt ervoor dat je beter kunt omgaan met negatieve gevoelens zoals chagrijnig zijn, frustratie en boosheid. Een positieve mindset is erg belangrijk voor het behoud van een goede gezondheid en het behalen van je doelen. 

Zo zie je maar weer dat slaap eigenlijk net zo belangrijk is voor een gezond, fit en slank lichaam als gezonde voeding en voldoende beweging. Wil jij aan de slag met je gezondheid? Dan is mijn individuele begeleiding misschien wel wat voor je. Lees hier hoe ik je kan helpen om in 12 weken jouw doelen te behalen. Liever in een groep aan de slag? Woensdag 15 maart starten nieuwe groepssessies. Meer informatie hierover vind je hier.

Posted on March 9, 2018 .