Warm weer en je gezondheid

Lisa Huiskamp, mei 2018


Warm weer en je gezondheid.jpg

We hebben inmiddels al wat heerlijke zomers dagen achter de rug. Hopelijk geniet jij er optimaal van. Om je lichaam gezond en fit te houden zijn er een aantal aandachtspunten waar ik je op wil wijzen zodat je jouw gezondheid kan ondersteunen met dit mooie weer. 

Aandachtspunt 1: Voldoende water drinken

We weten allemaal dat we voldoende water moeten drinken. Zo'n 1,5 tot 2 liter per dag wordt aanbevolen. Met name op warme dagen is het erg belangrijk dat je goed gehydrateerd blijft.

Tips om voldoende water te drinken:

  1. Geef je water een extra smaakje: Water hoeft niet saai te zijn als je er zelf een smaakje aan toevoegt. Groente, fruit en kruiden maken je water niet alleen lekkerder, maar ook voedzamer! Het water neemt namelijk de voedingsstoffen op. Dus combineer er op los! Lekkere combinaties: aardbei met munt, basilicum met komkommer, frambozen met munt, limoen met komkommer of sinaasappel met munt. 
     
  2. Ben altijd voorbereid: Zorg dat je altijd een fles(je) water bij je hebt waar je ook naartoe gaat. Ben je aan het werk? Zet dan een fles of glas met water in het zicht op je bureau zodat je er aan herinnert wordt om te drinken.
     
  3. Maak er een gewoonte van: Water drinken wordt vaak vergeten omdat het geen onderdeel is van de dagelijkse gewoontes. Zoals je bijvoorbeeld een koffiepauze neemt om 10:00 zou je ook een paar keer per dag een 'watermoment' moeten hebben. Bijvoorbeeld 1 glas water vóór elke maaltijd, 1 glas water direct na het wakker worden, na elk toiletbezoek een glas water. Als water drinken een gewoonte wordt hoef je er niet meer bij na te denken en kost het ook weinig moeite en energie om voldoende te drinken.

Dus zorg, met name op warme dagen, dat je jouw lichaam goed hydrateert! 

Aandachtspunt 2: Vitamine D booster!

In de wintermaanden hebben veel mensen last van een vitamine D tekort vanwege te weinig zonuren en dat heeft gevolgen voor onze gezondheid. Gelukkig kunnen we daar nu verandering in brengen omdat de zon zich wat vaker laat zien. Doe hier je voordeel mee, maar vergeet je niet goed in te smeren zodat je niet verbrandt. Vitamine D is van belang voor: 

  • Opname van calcium (kalk) en fosfor uit onze voeding. 
  • Een gezonde ontwikkeling en groei van onze botten en gebit. 
  • Een goed humeur.
  • Sterk immuunsysteem.
  • Goede werking van onze spieren.

Vitamine D is, net alles alle andere vitaminen, van essentieel belang voor een goede gezondheid. Ga dus lekker naar buiten als de zon schijnt voor jouw dosis vitamine D.

Heb je vragen over het creëren van een gezonde leefstijl of eetpatroon? Neem dan vrijblijvend contact met me op zodat we daar samen naar kunnen kijken.

Posted on May 17, 2018 .