Dit is één van de gezondste manieren van bewegen

Lisa Huiskamp, augustus 2018 


Je hoeft niet vijf dagen in de week naar de sportschool te gaan of drie keer per week een intensieve bootcamp les te volgen om aan je gezondheid te werken.  Wist je dat wandelen een wetenschappelijk bewezen manier is om je lichaam en gezondheid te ondersteunen? Bovendien is het goedkoop en iedereen kan het. Benieuwd naar wat wandelen voor jouw gezondheid kan doen? Lees dan snel verder.

 
Wandelen voedingsadvies den bosch.JPG
 

1 - Wandelen heeft een positief effect op je stemming

Wandelen voor een goed humeur? Het klinkt misschien gek, maar het blijkt te werken! Uit onderzoek blijkt dat beweging, en daarmee ook wandelen, zorgt voor een verbetering van je stemming en gevoelens. Het kan gevoelens van stress, angst en depressie verlagen. Dit komt doordat beweging je hersenen gevoeliger maakt voor hormonen zoals serotonine. Dit is het hormoon dat zorgt voor een positieve stemming. Deze positieve stemming kan ervoor zorgen dat je vaker gaat wandelen omdat je je achteraf fijn voelt. Daarnaast is wandelen in de buitenlucht gezond voor je vanwege de frisse lucht en de zon op je huid (dit zorgt voor de aanmaak van vitamine D). 

2 - Wandelen verbrandt calorieën – en ondersteunt gewichtsverlies

Door 2km te wandelen kan je al gauw zo’n 125 calorieën verbranden. Hoeveel je precies verbrandt is afhankelijk van verschillende factoren zoals geslacht, leeftijd en gewicht. Ook geldt: hoe sneller je loopt en hoe meer je beweegt tijdens een wandeling, hoe meer calorieën je verbrandt. Zorg daarom voor een stevig tempo en beweeg je armen mee wanneer je wandelt. 

Al met een half uurtje wandelen per dag kun je een gezond en stabiel lichaamsgewicht verwezenlijken. Dat is best haalbaar toch? Uiteraard is het ook belangrijk om naar andere factoren in je leven te kijken zoals voeding, slaap en stressmanagement.

3 - Wandelen kan verlies van spiermassa tegengaan

Wandelen kan een bijdrage leveren aan (deels) behoud van spiermassa wanneer je wilt afvallen. Het is gebruikelijk dat je bij gewichtsverlies naast vetmassa ook een deel spiermassa verliest. Spieren zorgen voor een sterk en gezond lichaam dus je wilt niet te veel spiermassa verliezen. Wandelen kan dit deels tegengaan doordat je op lage intensiteit je spieren traint tijdens wandelen. Dit zorgt ervoor dat je een mooi gevormd lichaam krijgt en je stofwisseling goed op gang blijft. Wil je optimaal behoud van je spieren, dan kun je het beste aan krachttraining doen. 

En dit zijn absoluut niet de enige positieve effecten van wandelen. Dit is slechts een greep uit de gezondheidsvoordelen. Ik hoop dat ik je hiermee heb overtuigd om eens vaker (als je dat nog niet doet) een blokje om te gaan. 

Mocht je vragen hebben over voeding of een gezonde leefstijl? Schroom dan niet om eens contact met me op te nemen. Je kunt me mailen op info@thebodypractice.nl of breng eens een bezoekje aan mijn website.

Posted on August 23, 2018 .