Voorkom rugpijn op vakantie!

De vakantie staat voor de deur. De meeste van ons kijken hier al weken of maanden naar uit. 

Wij zien regelmatig dat patiënten net voor of in hun vakantie pijnklachten krijgen en vanaf het vakantieadres een afspraak inplannen. Je wilt alle deadlines halen voor de zomervakantie en zet nog extra de schouders eronder. Je kan daardoor even de controle over je lichaam kwijt raken. 

Op adrenaline, dit hormoon geeft je energie, en endorfines, lichaamseigen pijnstillers,  kan je namelijk heel lang doorgaan om alles voor de vakantie nog snel even af te krijgen. Wanneer deze hormonen door de rust van de vakantie minder worden aangemaakt of soms zelfs door langdurige stress ‘op raken’, ga je voelen wat je allemaal hebt geforceerd en overbelast.  

 
Foto mensen in de zee.jpg
 

Zorg dus voor rust en probeer goed te plannen voor je op vakantie gaat, laat niet alles tot het laatste moment liggen. 

Daarnaast is er natuurlijk de reis. Hier een aantal tips om die zo aangenaam mogelijk te maken.

Oefeningen voor onderweg

Het is verstandig om uiterlijk elke 2 uur te stoppen. De spieren rondom de rug verstijven en verkorten van te weinig beweging. 

  • Ga lekker een stukje wandelen.

  • Maak kleine cirkels met uw heupen.

  • Rek en strek de rug rustig naar voren en naar achter

  • Voor de nek: draai in rustig tempo uw hoofd een paar keer naar links en rechts en beweeg het hoofd naar voren en naar achteren.

Oefeningen voor in de auto of vliegtuig

Probeer binnen elke 15-20 minuten je rug te bewegen door bijvoorbeeld je bekken te kantelen of je stoelleuning iets aan te passen. Zo houd je nog enigszins de doorbloeding in je rug gaande en verminder je de spanning op je spieren en gewrichten.

  • Trek de schouders op en laat ze met een plofje weer vallen.

  • Draai de schouders naar voren en naar achter.

  • Kantel het bekken, maak een holle en bolle rug. 

  • Probeer regelmatig de buikspieren licht aan te spannen, dit mag variëren van 10 seconden tot minuten (afhankelijk van wat u kan). Dit vermindert de drukbelasting op de wervels waardoor de kans op een irritatie of overbelasting van de tussenwervelschijven vermindert.

  • Wanneer je vliegt of niet zelf rijdt kan je om de beurt een knie naar de borst trekken of de benen om de beurt strekken.

Tips voor de auto: 

  • Cruise-controle (voorkomt dat u lang met uw been in één positie zit) 

  • Automaat (geen koppelen en ontkoppelen).

  • Een hoge instap zorgt dat in- en uitstappen veel makkelijker gaat. Vaak zijn deze stoelen ook hoger en zit u met de knieën in een hoek van 90º

  • Armsteunen kunnen vermoeidheid in de armen en schouders voorkomen. Maar let op dat u hier niet op gaat hangen of leunen waardoor u scheef gaat zitten.

Posted on June 30, 2019 .