Skip to content
Met kaakklachten naar de chiropractor

Kaakklachten, knakken, klemmen en knarsen
Het belang van een goede rustpositie

Veel verschillende klachten kunnen worden veroorzaakt vanuit het kaakgewricht. Door klemmen en/of knarsen ontstaat er spierspanning rondom de kaken. Dit kan leiden tot klachten van hoofdpijn, nekklachten, pijn in het gezicht, problemen bij kauwen, het openen van de mond of zelfs praten.
In deze blog leggen we je graag uit hoe het kaakgewricht werkt en wat je zelf kunt doen bij klachten.

Lees hier over chiropractie en hoofdpijn.

Het kaakgewricht bevindt zich hoger dan vaak gedacht wordt, namelijk recht voor het oor. Als je je vingers vlak voor je oren legt en je mond langzaam open doet, voel je het gewricht bewegen. De eerste paar centimeters van het openen kantelt het kaakbot naar achter en daarna schuift het naar voren richting de neus. Bij deze combinatie van bewegingen gebruikt het kaakgewricht een aantal kleine spieren die goed moeten samenwerken in een nauwkeurig patroon. Dat geldt voor elke keer dat de mond open en dicht gaat.

De kaakspieren zijn de sterkste spieren in je lichaam. Omdat ze niet heel groot zijn, heb je dat niet zo door. Vroeger, toen ons eten nog niet zo goed werd bereid als tegenwoordig, hadden we die sterke kauwspieren hard nodig. 

Er kan veel spanning rondom de kaken ontstaan, bijvoorbeeld door tandenknarsen of klemmen. De spanning die hierdoor ontstaat kan leiden tot problemen bij het openen van de mond, hoofdpijn, aangezichtspijn of nekklachten. Dit gebeurd vaak ’s nachts en het kan zijn dat je ’s morgens met stijve en pijnlijke kaken wakker wordt. Vaak weet je niet dat je dit doet, maar ziet de tandarts dit bij een controle.
Het is daarom belangrijk om de spieren goed te leren ontspannen. Dit kan men doen door de kaak regelmatig in zijn rustpositie te brengen en daar te houden. Dit is erg eenvoudig om zelf te doen, maar herhaling is hierin het sleutelwoord!
In rust horen de kiezen altijd los van elkaar te zijn, ze mogen elkaar alleen raken bij het kauwen.

Waar komt die knak in mijn kaak vandaan?

In je kaakgewricht zit een kleine meniscus. Deze zorgt dat je kaakgewricht goed kan bewegen, kan openen en draaien zoals je bij kauw bewegingen nodig hebt. Als de meniscus niet op de juiste plek zit, kan je weerstand voelen bij het openen van je mond. Wanneer de meniscus terug springt voel en/of hoor je een knak. Vaak kan je de mond dan verder openen. Deze knak hoor je zelf heel goed omdat hij vlak naast je oor zit, maar hij kan luid zijn dan je omgeving het ook hoort. 

Wat is de oorzaak dat mijn kaak knakt?

Factoren die invloed hebben op verkeerde bewegingen van de meniscus zijn trauma aan de kaak door bijv. sportletsel, moeilijke en langdurige behandelingen in de mond, overbelasting door knarsen en/of klemmen en slappe gewrichtsbanden.

Wat kan ik zelf doen om dit knakken te verminderen?

  • Probeer ver openen zoals gapen te voorkomen
  • Ontspan je kaken, zie oefening hieronder
  • Geef je kaken rust, vermijd nagelbijten en kauwgum kauwen
  • Eet met kleine hapjes en beweeg je mond op en neer, vermijd hierbij malende bewegingen
  • Wanneer het knakken aan één kant voorkomt, kan je het beste aan die kant kauwen

Hoe ontspan ik mijn kaken?

Om je kaken rust te geven, adviseren wij de volgende oefening. Ontspan je wangen en laat je onderkaak zakken zodat er ruimte ontstaat tussen alle tanden. De lippen gaan zachtjes op elkaar zodat de mond gesloten is. Leg nu het topje van je tong zachtjes tegen de achterkant van de bovenste snijtanden, aan de rand van het gehemelte. Het is belangrijk dat alles ontspannen is en het niet geforceerd aanvoelt. Probeer van deze houding de normale houding van uw kaken te maken en houdt hem zo lang mogelijk aan. Het kan zijn dat je in het begin jezelf hier een aantal keer per dag op moet wijzen, maar na een tijdje zal het een gewoonte worden en zal het zelfs raar aanvoelen als je het niet doet!

Wanneer je in een stressvolle situatie zit, kan je je letterlijk gaan verbijten. 

Andere manieren om je kaken te laten ontspannen zijn meditatie oefeningen of zet je tong tussen je tanden wanneer je geconcentreerd of inspannend werk doet. Maar pas op, bijt er niet op.

In een andere blog hebben we verschillende oefeningen beschreven die je ook kan doen om van je kaakklachten af te komen.

Chiropractoren worden in hun studie opgeleid om problematiek in het kaakgewricht op te sporen en doeltreffend te behandelen. Dit wordt gedaan door middel van spierontspannende technieken, gewrichtsmanipulatie en mobilisatie en aanvullende oefeningen en advies. Wil je graag meer informatie? Neem dan gerust contact op met onze praktijk.

Geschreven door Jim Zeelen

Jim Zeelen, chiropractor bij Rugzorg Chiropractie Den Bosch