skip to Main Content

Kaakklachten, klemmen en knarsen
Het belang van een goede rustpositie

Veel verschillende klachten kunnen worden veroorzaakt vanuit het kaakgewricht. Door klemmen en/of knarsen ontstaat er spierspanning rondom de kaken. Dit kan leiden tot klachten van hoofdpijn, nekklachten, pijn in het gezicht, problemen bij kauwen, het openen van de mond of zelfs praten.
In deze blog leggen we je graag uit hoe het kaakgewricht werkt en wat je zelf kunt doen bij klachten.

Het kaakgewricht bevindt zich hoger dan vaak gedacht wordt, namelijk recht voor het oor. Als je je vingers vlak voor je oren legt en je mond langzaam open doet, voel je het gewricht bewegen. De eerste paar centimeters van het openen kantelt het kaakbot naar achter en daarna schuift het naar voren richting de neus. Bij deze combinatie van bewegingen gebruikt het kaakgewricht een aantal kleine spieren die goed moeten samenwerken in een nauwkeurig patroon. Dat geldt voor elke keer dat de mond open en dicht gaat.

Er kan veel spanning rondom de kaken ontstaan, bijvoorbeeld door tandenknarsen of klemmen. De spanning die hierdoor ontstaat kan leiden tot problemen bij het openen van de mond, hoofdpijn, aangezichtspijn of nekklachten. Het is daarom belangrijk om de spieren goed te leren ontspannen. Dit kan men doen door de kaak regelmatig in zijn rustpositie te brengen en daar te houden. Dit is erg eenvoudig om zelf te doen, maar herhaling is hierin het sleutelwoord! In rust horen de kiezen altijd los van elkaar te zijn, ze mogen elkaar alleen raken bij het kauwen.

In deze tijd door het dragen van mondkapjes en de stress veroorzaakt door corona zijn er zelfs nog veel meer mensen die last van hun kaken krijgen of pijn hiervan ervaren. Dit ontstaat door slecht passende mondkapjes of verkeerd dragen hiervan. Wanneer je kapje namelijk telkens afzakt, proberen we dit te corrigeren met onze kaak. We maken dan bewegingen die de kaakspieren niet gewend zijn. Deze kaakklachten kan je dus het best voorkomen door het dragen van een goed passend kapje.

Om je kaken rust te geven, adviseren wij de volgende oefening. Ontspan je wangen en laat je onderkaak zakken zodat er ruimte ontstaat tussen alle tanden. De lippen gaan zachtjes op elkaar zodat de mond gesloten is. Leg nu het topje van je tong zachtjes tegen de achterkant van de bovenste snijtanden, aan de rand van het gehemelte. Het is belangrijk dat alles ontspannen is en het niet geforceerd aanvoelt. Probeer van deze houding de normale houding van uw kaken te maken en houdt hem zo lang mogelijk aan. Het kan zijn dat je in het begin jezelf hier een aantal keer per dag op moet wijzen, maar na een tijdje zal het een gewoonte worden en zal het zelfs raar aanvoelen als je het niet doet!

Chiropractoren worden in hun studie opgeleid om problematiek in het kaakgewricht op te sporen en doeltreffend te behandelen. Dit wordt gedaan door middel van spierontspannende technieken, gewrichtsmanipulatie en mobilisatie en aanvullende oefeningen en advies. Wil je graag meer informatie? Neem dan gerust contact op met onze praktijk.

Geschreven door Jim Zeelen