Ga naar hoofdinhoud
Bij acute lage rugpijn, ga naar de chiropractor

Naar wie ga je toe met je acute lage rugpijn?

Dit onderzoek gepubliceerd in juni 2023 in het tijdschrift van de American Physical Therapy Association, bevestigd wat al vaker is aangetoond, dat chiropractoren en fysiotherapeuten de eerste keus moeten zijn!

Dit heeft verschillende redenen:

1. Niet farmaceutisch, niet operatief en op richtlijn gebaseerde zorg
2. Wanneer je met een acute rugpijn gelijk naar een chiropractor of fysiotherapeut gaat, maak je daardoor minimaal gebruik van de gezondheidszorg.
3. Eigenlijk is dit het gevolg van de vorige punten, de kosten zijn veel minder.

Voor de liefhebbers, dit was de conclusie:

Conclusion: Overall, there appears to be an association between the first choice of provider and future health care utilization. Chiropractic care and physical therapy provide nonpharmacologic and nonsurgical, guideline-based interventions. Their participation appears related to a decrease in immediate and long-term utilization of health care resources. This study expands the existing body of literature and provides a compelling case for the influence of the first provider on an acute episode of LBP.

Dan komt natuurlijk de vraag: “Waarom is er dan niet een veel betere vergoeding voor de eerstelijns zorg van chiropractoren en fysiotherapeuten?” Het bespaard tenslotte tijd, geld, pijn en veel ergernis! Helaas hebben we daar geen antwoord op.

Link naar het onderzoek: First Provider Seen for an Acute Episode of Low Back Pain Influences Subsequent Health Care Utilization