skip to Main Content
Skivakantie Zonder Blessures.

Wintersport

Het wintersportseizoen is volop aan de gang. Is het voor jullie ook bijna zover? Voor veel Nederlanders komt de wintersport weer aan en hopelijk kan het ondanks corona gewoon doorgaan! Maar wat kan je doen om goed voor te bereiden en daardoor nog meer te genieten van je welverdiende vakantie? 

Hoe ga je goed voorbereidt op weg?

  • Tijdens het skiën worden er spiergroepen ingeschakeld die we in het dagelijks leven weinig gebruiken. Deze spiergroepen kan je met oefeningen (zoals bijv squaten en de plank) activeren en versterken in de weken voor jouw vakantie. 
  • Zorg dat je goed materiaal meeneemt: warme kleding, skischoenen die goed passen – ze moeten als gegoten om uw voet en onderbeen zitten, zonder dat ze gaan knellen. Denk ook aan voldoende bescherming – bij 15% van de wintersportongevallen is er sprake van hoofdletsel – draag een helm! 
  • Wil je voor jouw vakantie je rug laten controleren? Dat mag!

De reis:

Helaas hebben wij hier geen bergen waardoor wij naar bijvoorbeeld Frankrijk of Oostenrijk trekken om van de sneeuw en de wintersport te genieten. Dit betekend voor de meeste een lange (auto)reis. 

  • Neem voldoende pauzes, beweeg en rust genoeg onderweg. 
  • Indien mogelijk, neem je eigen hoofdkussen mee. Probeer ook te zorgen voor een goed matras op vakantie. Na een lange dag op de piste is het belangrijk om een goede nachtrust te hebben om de batterijen op te laden voor de volgende dag.

Tip: Probeer goed te plannen voor je op vakantie gaat, laat niet alles tot het laatste moment liggen.

Op de piste:

  • Begin rustig aan! Dit zijn weer nieuwe bewegingen voor jouw lichaam.. Bouw de moeilijkheidsgraad op en eindig de dag met wat rek en strek oefeningen om tot rust te komen. Je bent flink aan het sporten – dus een goede warming up en cooling-down zijn belangrijk
  • Na 3-4 dagen wordt ons lichaam vermoeidheid en hebben we na een aantal dagen skiën meer zelfvertrouwen, blijf dan juist goed opletten. Gan niet over je grenzen heen
  • Techniek is ook heel belangrijk wanneer je met zo min mogelijk belasting wilt skiën of snowboarden. Wanneer je last van je rug hebt, kan je goed skiën. Dit haal je namelijk vooral uit je benen.

Buiten de piste:

  • Wees voorzichtig op de stukjes tussen de pistes door: vaak glijden we uit op de gladde paadjes en ski’s tillen en dragen kan soms onhandig zijn.
  • Drink voldoende water om uitdroging te voorkomen. Zo wordt je minder vermoeid op de piste en kan je lichaam makkelijker herstellen na een zware dag bewegen. 
  • Hoewel de après-ski erg leuk en gezellig is, zorgt het er wel voor dat je lichaam de volgende dag minder fit is. Gebruik alcohol met mate. 

In een eerdere blog hebben we ook al tips en oefeningen gegeven over hoe je pijnvrij in de auto en vliegtuig kan reizen. 

Kom je toch met klachten of blessures terug van vakantie, dan kan je bij ons terecht voor gepast advies of behandeling. Heb je nog vragen dan kan je altijd contact met ons opnemen.