skip to Main Content

Goede houding en beweging achter je bureau thuis of op je werk.

Nu we weer of nog steeds zoveel mogelijk thuis moeten werken vanwege de oplopende corona besmettingen, werd het tijd om hier een blog met tips en adviezen over te schrijven. Bewegen heeft natuurlijk een positief effect op het bewegingsapparaat. Maar net zo belangrijk is het effect op onze hersenfunctie. Zo kan je ervoor zorgen dat je de hele dag actief en geconcentreerd kan blijven.

Eerst de houding

Uitgangspunt is je houding, daar pas je de hoogte van je bureau en stoel op aan:

  1. De knieën staan op gelijke hoogte of iets lager dan de heupen.

  2. Zorg dat de bovenbenen parallel met de vloer zijn. Gebruik hier desnoods een voetenbankje voor.

  3. De ellebogen hebben een hoek van 90⁰.

  4. Het scherm staat met de bovenkant op ooghoogte.

  5. Als je een hoog laag bureau tot je beschikking hebt, probeer dan elk half uur te wisselen van houding.

En dan nu de beweging

Probeer elke 30 minuten even te gaan staan. Al is het maar om wat rek- en strekoefeningen achter je bureau te doen. Wanneer we zitten, zakken we iets in elkaar. Dus als we regelmatig opstaan en oefeningen doen, kunnen we dit grotendeels compenseren.
Onder de button staan een aantal simpele oefeningen die bij elkaar 3 minuten duren.

Probeer wanneer je telefoneert te gaan lopen.