GTPS - Rugzorg Chiropractie Den Bosch

Heb ik een slijmbeursontsteking aan de heup?

Waarschijnlijk heb je dan last van het Grote Trochanter PijnSyndroom GTPS

Wat is GTPS?

Dit klinkt wel heel heftig. Vroeger werden alle pijnklachten die rondom de zijkant van de heup zaten slijmbeursontsteking genoemd. Inmiddels weten we dat er veel meer oorzaken zijn die pijn aan de buitenkant van de heup (grote trochanter) kunnen veroorzaken.
Veel mensen hebben hier last van, naar schatting is dat 10-25% van de populatie.

Vaak krijgen we de vraag “Ik heb toch geen versleten heup?”. Bij artrose van de heup zit pijn bijna altijd in de lies, dus dat is echt een hele andere klacht.

Wat zijn de symptomen van GTPS?

• Pijn aan de buitenkant van de heup en bovenbeen. Dit kan zeurend of branderig aanvoelen.
  • De pijn kan erger worden wanneer je op die zij ligt, met name ‘s nachts.
  • De pijn kan erger worden met belasting, bijv. met sporten, maar ook wandelen en traplopen.
  • Atypische uitstralende pijn aan de buitenkant van het bovenbeen

Welke structuren geven dan de pijn?

• Slijmbeurs: rond de heup zijn verschillende slijmbeurzen aanwezig. Deze kunnen geïrriteerd en ontstoken raken door onderstaande oorzaken.
  • Aanhechting van de pezen: Er zijn meerdere belangrijke spieren die aanhechten aan dit bot en heel belangrijk zijn voor het rechtop kunnen staan en lopen. Door verkeerde belasting, bewegingen en houdingen, kunnen ze geïrriteerd raken.
  • Dit kan weer verkalking veroorzaken, wat wrijving en irritatie aan de omliggende spieren en slijmbeurzen geeft.

10-25% van de mensen krijgt hier een keer last van!

Wat zijn risicofactoren voor GTPS?

• Overbelasting: te veel of te lange afstanden wandelen, door sporten zoals hardlopen, maar ook de balsporten
  • Langdurig of extreme druk op de heup zoals wanneer je altijd met je benen onder je op de bank zit, altijd in dezelfde hoek op de bank hangt of altijd op 1 been hangt als je staat.
  • Overgewicht: dan zijn de voorgaande 2 reden al sneller bereikt
  • Zwakte van de spieren die aanhechten aan de grote trochanter.
  • Geslacht: vrouwen hebben hier vaker last van dan mannen. We denken dat dit door de volgende redenen kan komen:
    • Bij vrouwen is het bekken breder en staan de heupen verder uit elkaar, dit heeft een andere belasting op de spieren die je nodig hebt om te staan en lopen tot gevolg.
    • Door verandering van hormonen in de overgang kunnen eerder klachten in de peesaanhechtingen en gewrichten ontstaan.
  • Leeftijd: vaak tussen de 40 en 60 jaar
  • Beenlengteverschil
  • Trauma, een val bijv op die zij, maar ook een misstap waarbij je de stoeprand mist.
  • Andere klachten in de lage rug, heup, knie kunnen veranderingen in het bewegings- en belastingspatroon geven, waardoor op den duur GTPS klachten kunnen ontwikkelen

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Meestal is een functioneel lichamelijk onderzoek voldoende. Hierbij wordt gekeken naar de mobiliteit en stabiliteit van de heup, het bekken en de lage rug. De kracht van de spieren rondom de heup en bekken wordt getest. Verder wordt gekeken naar werk, sport, beenlengteverschil, houding en bewegingspatronen en gewoontes.

In de meeste gevallen is beeldvorming (röntgenfoto, echo of MRI) niet nodig.

Wat kan je zelf aan GTPS doen?

• Verminder de activiteiten die pijn veroorzaken zoals wandelen, traplopen en sporten.
  • Ga je gewoontes eens na, hoe sta en zit je?
    • Bij staan, verdeel de druk over beide benen en ga niet hangen op 1 been.
    • Bij zitten, zorg dat je met de benen naast elkaar zit met de voeten op de grond. Sta regelmatig op om te bewegen.
  • Spierversterkende oefeningen voor core en rondom heup/bekken doen, daar kan je chiropractor je mee helpen.
  • Slaap op de pijnvrije zijde en gebruik een kussen tussen de knieën wanneer je op de zij slaapt.
  • Kruis niet de benen over elkaar.
  • Pijnstillers kunnen tijdelijk verlichting geven, overleg dit altijd met je behandelaar.
  • Gebruik ijs in het geval van een verergering van de pijn na inspanning. Gebruik hiervoor een coldpack of een zak bevroren doperwtjes, leg altijd iets (handdoek, kleding) tussen de huid en de coldpack. Laat deze 10-15 minuten liggen. Wanneer de pijn erger wordt, stop dan met koelen. Anders kan je dit elke 1 á 2 uur herhalen.

Onze chiropractoren weten hoe complex deze klachten kunnen zijn. Zij kijken en onderzoeken niet alleen de heup, maar het geheel van gewrichten (van de lage rug tot de voeten) spieren en bewegingspatronen. Aan de hand van hun bevindingen zal een persoonlijk behandelplan worden opgesteld.
Het doel zal zijn om de balans in het bekken en rug te herstellen. Daarnaast zal advies over houding en bewegen worden gegeven en oefeningen.
Het kan zijn dat er een advies komt om oefeningen samen met een fysiotherapeut te doen, mogelijk zijn zooltjes nog van toegevoegde waarde. Dit alles zal de chiropractor met u bespreken.