Bovenrug- en Schouderklachten

Bovenrugklachten

Pijn in de bovenrug komt veel voor en kan zich op verschillende manieren uiten, o.a. door rugpijn, een stijve rug of pijn op de borst. Nek- en lage rugklachten kunnen ook een invloed hebben op bovenrugklachten.

Pijn in de bovenrug ontstaat meestal geleidelijk, als gevolg van een verkeerde houding, herhaaldelijk eenzijdig gebruik van de armen of veel boven het hoofd werken.  Hierdoor worden gewrichten en spieren extra belast waardoor er irritatie ontstaat. Deze irritatie veroorzaakt soms uitstraling en pijn op de borst, terwijl vaak ook verkrampte spieren ontstaan.

De chiropractor is in staat om door middel van een grondige anamnese en lichamelijk onderzoek (dit omvat neurologische, orthopedische en chiropractische testen) de oorzaak van de klachten te achterhalen. Zodra de oorzaak van het probleem gevonden is, kan er gericht behandeld worden. Als ondersteuning van de behandeling kunnen oefeningen, houdings- en ademhalingsadviezen van toepassing zijn.

Schouderklachten

Schouderpijn komt vaak uit de nek of bovenrug. Natuurlijk is dit niet altijd het geval, soms ligt de oorzaak van het probleem in de schouder zelf.

Schouderklachten die vaak voorkomen zijn:

• Slijmbeursontsteking
  • Peesontstekingen
  • Frozen Shoulder

Om de schouder doeltreffend te behandelen is het belangrijk om de oorzaak van de klacht te vinden. Door een grondige anamnese en een goed lichamelijk onderzoek van de schouder en de omliggende spieren en gewrichten kan de oorzaak van de klacht achterhaald worden. Indien gepast, is de chiropractische behandeling is een effectieve en efficiente manier om schouderklachten te behandelen. Oefeningen en houdingsadviezen kunnen ook belangrijk zijn om te voorkomen dat deze klachten snel terug komen.