skip to Main Content
Chiropractor Checkt Rug Oudere Patient Met Scoliose

Wordt mijn scoliose erger als ik ouder wordt?

Het snelle antwoord: Ja. Als je in je dagelijkse leven niets doet aan het onderhoud van je lichaam zal je scoliose erger worden naarmate je ouder wordt. Vervelend om te horen? Zeker. Maar dit geldt ook in de algemene zin als je niets doet aan het onderhoud van je lichaam. Je kracht, balans, houding, slijtage of ziektes zullen altijd slechter worden wanneer je er niets aan doet.

Waardoor gebeurd dit?

De mate van scoliose en daaraan gerelateerde klachten versterkt beduidend minder bij mensen die actief zijn en aan generieke krachtoefeningen doen. Een fysiek sterker lichaam kan de wervelkolom gemakkelijker in een goede, rechte houding houden en daarmee de belasting op de wervelkolom door de scoliose beperken. Je spieren trekken naar de middellijn waardoor je minder gemakkelijk gaat ‘hangen’ in je curves. 

Wat kan ik zelf doen?

Een ander punt van aandacht is je zit- en rusthouding. Als je iedere dag de hele dag ontspannen zit, ga je in je scoliose hangen. Dit zal de krommingen van je scoliose ook versterken. De zwaartekracht trekt je namelijk verder in je scoliose en je banden en spieren worden opgerekt. Door actief rechtop te zitten bijvoorbeeld achter je bureau en actief te staan bijvoorbeeld bij het koken kun je dit voorkomen. Actief zitten en staan vermindert de druk van de zwaartekracht op de scoliose en daardoor heb je minder druk op de curves in je wervelkolom. Dit zorgt er ook voor dat je spieren en banden minder opgerekt worden, waardoor die met minder moeite jouw wervelkolom zo recht mogelijk houden.
Specifieke oefeningen gericht op de curves van jouw scoliose zullen nog meer effect hebben dan generieke krachtoefeningen.

Helaas kan door het krijgen van kinderen, de overgang, osteoporose en trauma de kromming van de scoliose wel toenemen.

Tips

  • Let bij het dragen je baby of peuter dat je ze voor je draagt. Lukt die niet, wissel dan de beide kanten af, dus draag je baby niet steeds op dezelfde heup/kant.
  • Wanneer je toch lang moet zitten, ga dan appeltjes plukken. Dat wil zeggen je armen uitstrekken boven je hoofd en om de beurt je armen richting het plafond uitstrekken en lang maken.
  • Wanneer je toch lang moet staan, probeer dan je gewicht af te wisselen van het een naar het andere been. Het kan helpen om een kleine verhoging te vinden waar je je voet op kan zetten, dan kan je veel makkelijker recht staan i.p.v. doorzakken.
  • Let op dat je niet steeds in hetzelfde hoekje van de bank gaat zitten/hangen. Je zoekt vaak de plek die overeenkomt met de kromming van je scoliose.
  • Bij een beenlengte verschil moet je heel voorzichtig zijn om zomaar een hakverhoging in je schoen te leggen. Je lichaam is vaak gewent aan dit verschil, door een hakverhoging kan je deze balans verstoren. Doe dit altijd in overleg met je chiropractor.

Wat kan chiropractie voor mij doen?

Een scoliose verzaakt spanning in  de wervelkolom. De chiropractor zal deze gebieden waar de gewrichten wringen in beweging brengen, de gespannen spieren los maken en daarbij gerichte oefeningen geven voor jouw specifieke scoliose klachten. Chiropractie helpt dus ook bij klachten die veroorzaakt worden door de scoliose, zoals nekpijn en hoofdpijn, pijn in de bovenrug en lage rugpijn.
Een scoliose verhelpen kan helaas niet, maar met de juiste oefeningen en goed onderhoud kan worden voorkomen dat klachten opspelen en dat de scoliose erger wordt naarmate je ouder wordt.

Geschreven door Menno Segers