Triggerpoint schouder: wat is dit en hoe te behandelen?

Wat is een triggerpoint?

Een triggerpoint is een pijnlijke harde knoop in een spier. Het kan gevoeld worden als een zeurende pijn, die kan uitstralen naar een gebied elders in het lichaam. Voorbeelden hiervan zijn het triggerpoint in de schouder (trapezius of monnikskapspier) die uitstraalt naar de nek en hoofd of het triggerpoint op het schouderblad (infraspinatus) die uitstraalt in de arm en zelfs tintelingen in de vingers kan veroorzaken. Zie afbeelding 1.

Triggerpoints zitten bij iedereen op bijna dezelfde plek in de spieren. Het is namelijk de plek waar de zenuw zit aangesloten op de spier die geïrriteerd raakt. Een triggerpoint zorgt ervoor dat de spier minder goed zijn functie kan uitvoeren, omdat de spier steeds aangespannen blijft. Een spier met een triggerpoint kan dus ook minder kracht leveren. Een triggerpoint geeft niet altijd pijn. Soms is deze alleen pijnlijk wanneer er druk op wordt uitgeoefend.

Maar wanneer een triggerpoint wel pijn veroorzaakt, geeft druk op deze punten een verergering van de pijn, maar na een korte tijd zakt de pijn en geeft het een verlichtend gevoel.

Triggerpoint Trapezius

Abeelding 1

Hoe ontstaat een triggerpoint?

Een triggerpoint ontstaat doordat de zenuw die de spier aanstuurt te veel impulsen geeft op de spier. Die impulsen zijn ontstaan doordat een gewricht geïrriteerd is geraakt en pijnsignalen doorgeeft naar de hersenen. De hersenen sturen vervolgens via de zenuw een signaal naar de spier om aan te spannen. De spier blijft hierdoor constant aangespannen en zal strak aanvoelen. Omdat de zenuw door blijft gaan met de spier prikkelen, raakt de aansluiting van de zenuw op de spier geïrriteerd – zo ontstaat het triggerpoint.

Behandeling van triggerpoints

In de behandeling van pijnlijke triggerpoints is het belangrijk om na te gaan waar de oorzaak ligt. Het ontstaan van het triggerpoint ligt namelijk ergens anders, zoals je hierboven kunt lezen. In veel gevallen is een irritatie of gebrek aan goede beweging van gewrichten de oorzaak, zoals een structureel verkeerde houding, of een verzwikking van een (wervel)gewricht. Het behandelen van alleen het triggerpoint zal maar tijdelijk een oplossing bieden. Eerst zal dus de oorzaak aangepakt moeten worden, voordat het behandelen van het triggerpoint zelf resultaat zal hebben.

Behandeling van de oorzaak

Chiropractie is gericht op herstel van beweging in gewrichten, zodat pijnprikkels afnemen. Hierdoor wordt de zenuw rustiger, kan het triggerpoint herstellen en de spier ontspannen. Om in te beelden hoe dit werkt: wanneer je je hoofd stoot, zal je direct over je hoofd gaan wrijven en de pijn zal verminderen. Met wrijven krijg je een bewegingsprikkel, die de pijnprikkel dempt. Je wrijft de pijn dus letterlijk weg.

Een gewrichtsmanipulatie zorgt ervoor dat de pijn vanuit het gewricht weggenomen wordt. De spier wordt direct na een gewrichtsmanipulatie rustiger. Triggerpoints kunnen echter nog wat blijven zitten in de spier. Het triggerpoint kan dan nog behandeld worden om verder te ontspannen. Dit kan middels massage, triggerpoint therapie of dry-needling.

De combinatie van chiropractie en de behandeling van de triggerpoints is erg effectief in het verhelpen van terugkerende klachten. Heb je zelf ook al lang last van terugkerende triggerpoints of klachten die hiermee samenhangen? Maak dan een afspraak.

Wist je dat:
> Triggerpoints bij iedereen op dezelfde plaatsen ontstaan?
> Triggerpoints kunnen uitstralen en op andere plekken pijn kunnen veroorzaken?
> Behandeling van alleen een triggerpoint maar tijdelijk verlichting geeft?
> Dry needling een hele goede manier is om een triggerpoint te behandelen

Geschreven door
Menno Segers