skip to Main Content
Vitamine D Website

Vitamine D is een van de weinige vitaminen die het lichaam zelf kan maken?

Vitamine D wordt in de huid gemaakt onder invloed van de zon. De zon moet wel vpoldoende kracht hebben, minimaal zonkracht 3. In de maanden maart tot en met september is dat in ons land het geval. De zonkracht is alleen niet de hele dag hetzelfde en piekt wanneer de zon op haar hoogste punt staat. Dit is ongeveer tussen 13:00 en 15:00 uur.
In maart en september betekent dat, dat de zonkracht voor 13:00 uur en na 15:00 uur te laag is om veel vitamine D aan te maken. Later in de lente en in de zomer staat de zon hoog genoeg om een groot deel van de dag de aanmaak van vitamine D te stimuleren. Met dank aan weeronline.

Wanneer je een lichte huid heb, is het voldoende om met de handen en gezicht onbeschermd per dag 15 tot 30 minuten in de zon te zijn.

Je lichaam maakt niet oneindig veel vitamine D aan, dus het is niet hoe meer zon hoe beter. Het is dan ook belangrijk om ook tijdig in te smeren om verbranding te voorkomen. De zon is namelijk ook een belangrijke veroorzaker van huidkanker.

Maakt mijn lichaam altijd vitamine D aan?

Nee, in de winter is de zon staat te laag en is daardoor niet krachtig genoeg om vitamine D aan te maken. De meeste mensen ondervinden hiervan geen problemen, maar voor bepaalde groepen kan het verstandig zijn extra vitamine D in te nemen. Dit geldt voornamelijk voor vrouwen boven de 50 en mannen van 70 jaar en ouder. Ook voor mensen die vanwege erfelijkheid minder vitamine D aanmaken kunnen supplementen uitkomst bieden.
Voor deze mensen is het verstandig om het hele jaar door extra vitamine D te slikken.

Andere groepen mensen die ook moeten zorgen dat ze voldoende vitamine D binnen krijgen zijn:

  • Kinderen tot 4 jaar
  • Mensen met een donkere huid
  • Vrouwen tijdens de zwangerschap en die borstvoeding geven.
  • Mensen die weinig buiten komen of vaak bedekkende kleding dragen

Hoe weet ik of ik een vitamine D tekort heb?

Vitamine D is belangrijk voor heel veel processen in je lichaam. Maar symptomen bij een tekort zijn bij iedereen verschillend. De belangrijkste zetten we hier voor je neer:

  • Chronische vermoeidheid en een tekort aan energie, dit kan leiden tot de de typische ‘winterdip’
  • Spierpijn of krampen bij normale belasting, bijv in de benen bij het lopen en fietsen.
  • Gewrichtspijn
  • Regelmatig verkouden zijn, vitamine D speelt een grote rol in het immuunsysteem.
  • Overgevoeligheid of bloedend tandvlees
  • Zwakkere botten

Herken je deze klachten, dan kan het verstandig zijn om dit met je huisarts te bespreken. Met een bloedonderzoek kan snel worden vast gesteld of er een tekort aanwezig is.

Hoe krijg ik via voeding vitamine D binnen?

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine en anders dan de meeste vitamines, die wateroplosbaar zijn. Dus vette vis, zoals zalm en makreel, zijn superbronnen van vitamine D. In mindere mate zit ook in vlees en eieren vitamine D. Omdat vitamine D het beste opgenomen als er ook vet of olie aanwezig is, voegen Nederlandse producenten vitamine D toe aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. In roomboter zit van nature vitamine D in, maar veel minder dan wat er wordt toegevoegd aan margarine en halvarine.

Lees ook onze andere blog over vitamine D met meer informatie over het immuunsysteem.

Geschreven door Monique van der Marck

Monique van der Marck