Chiropractor Adviseert Vitamine D

Wist je dat vitamine D een van de weinige vitaminen is die het lichaam zelf kan maken?

Onder invloed van zonlicht wordt de vitamine in de huid gevormd en zodoende ook geactiveerd.

Vitamine D is van nature aanwezig in allerlei voeding, zoals vette vis, zalm, haring en makreel. Vlees en eieren bevatten ook vitamine D, maar minder rijk als in vette vis. In Nederland wordt er ook vaak vitamine D toegevoegd aan margarine en bak- en braadproducten.

Vitamine D heeft verschillende belangrijke functies in het lichaam:

• goede werking van het immuunsysteem en vermindering van risico op infecties, denk aan een verkoudheid
  • belangrijke rol bij het stand houden van goede spierfunctie
  • zorgt voor stevige botten en tanden
  • beperken van botontkalking en dit risico op latere leeftijd

Veel mensen krijgen genoeg vitamine D binnen door blootstelling aan de zon en de juiste voeding. Het advies is daarom elke dag, indien het seizoen dit toelaat, een kwartier tot half uurtje tussen 11u en 15u in de zon te zijn. Liefst met hoofd, armen en benen onbedekt. Bij meer huidblootstelling aan de zon, is kortere tijd nodig om vitamine D aan te maken. Denk aan de zomerperiode, t-shirt en korte broekenweer. Tijdens deze tijd maak je veel vitamine D aan en slaat je lichaam dit op in een reserve om tijdens de donkere maanden te gebruiken indien nodig.

In deze donkere periode in Nederland staat de zon jammer genoeg te laag om op natuurlijke wijze vitamine D aan te maken. Dan gebruik je de reserves die je in de zonnige zomer hebt aangemaakt. Indien de reserves op zijn, krijgt je lichaam een tekort. Hierbij kan soms klachten krijgen zoals vermoeidheid, spierpijnen, snel vatbaar voor griep, … of de typische ‘winterdip’ waar veel mensen last van hebben. Indien je deze klachten herkent, kan het verstandig zijn om dit met je huisarts te bespreken en misschien beginnen met extra vitamine D te slikken.

Vitamine D is een vet oplosbare vitamine en anders dan de meeste vitamines, die wateroplosbaar zijn. Vandaar wordt vitamine D het beste opgenomen als er ook vet of olie aanwezig is. Denk aan een lekker ontbijtje met wat Griekse yoghurt of een gebakken eitje. Op deze manier houdt je je immuun in het zonnetje!

Corona

Een verminderde waarde of tekort aan vitamine D is geassocieerd met verhoogde ontstekingswaarden, een verhoogd risico op longontsteking en virus infecties van de luchtwegen. Een vitamine D tekort wordt vaak geconstateerd bij mensen met overgewicht en suikerziekte. Dat kan verklaren waarom je met deze aandoeningen een verhoogde kans hebt om in het ziekenhuis of op de ic te komen tijdens deze pandemie.
De ernst van het coronavirus wordt bepaald door de aanwezigheid van longontsteking, ernstige acute luchtweginfectie, ontsteking van de hartspier en trombose. Deze aandoeningen ontstaan allemaal een onderliggende ontstekingen.

Our view was that this treatment is so safe and the crisis is so enormous that we don’t have time to debate.

— Dr Richard Quinton, a consultant endocrinologist at the Royal Victoria Infirmary in Newcastle.

Als vitamine D echt een groot effect heeft op de heftigheid van coronavirus wanneer je besmet bent, dan is het slikken van vitamine D een gemakkelijke, veilige en effectieve manier om de klachten van corona te verminderen.

Referenties:

Ali, N., oct 2020. Role of vitamin D in preventing of COVID-19 infection, progression and severity. Journal of infection and public health 13(10):1373-1380.

Learn moreBhargava, M., Chen, Y., Thenappan, T., Weir, K., jul 2020. Does vitamin D deficiency increase the severity of COVID-19? Clinical Medicine 20(4): e107–e108.

Klik hier voor het artikel: “Does vitamin D combat Covid?

Geschreven door Héloïse Debaene

Chiropractor Héloïse Debaene